Diagnoza

Diagnoza sporządzana jest na podstawie:

  • obserwacji:
  • ogólnego wyglądu pacjenta
  • reakcji emocjonalnych
  • sposobu mówienia
  • poruszanych treści
  • wywiadu:

–  od pacjenta,

–   od rodziny (w niektórych przypadkach)

  • analizy dostępnej dokumentacji medycznej, psychologicznej czy sądowej (jeśli jest to konieczne)
  • przeprowadzonych aktualnie badań psychologicznych (możliwość porównania wyników badań z wcześniejszymi)

DIAGNOZA DZIECI I MŁODZIEŻY OBEJMUJE:

  • Wywiad rodzinny i rozwojowy
  • Testy psychologiczne
  • Testy pedagogiczne
  • Konsultację lekarską

W diagnozie dzieci i młodzieży uwzględniany jest kontekst systemowy diagnozy psychologicznej rozumienie zaburzeń psychicznych dzieci i młodzieży w kontekście funkcjonowania rodzinnego. Bardzo ważne jest określenie, co diagnoza oznacza dla pacjenta a także jego rodziny i szerszego środowiska, w którym funkcjonuje.

PODEJŚCIE HOLISTYCZNE W DIAGNOZIE:

  • diagnoza indywidualna
  • diagnoza rodzinna (i szerzej środowiskowa)
  • wskazania do terapii indywidualnej i/lub grupowej
  • wskazania wynikające z diagnozy do uwzględnienia innych form pomocy: pomoc logopedyczna, reedukacja, kinezyterapia i innych
  • ewentualnie terapia rodzinna i dalsza diagnoza w terapii